ימי בין המצרים ברוח החסידות והקבלה

ימי בין המצרים

משמעות החגים בדרך בעל הסולם

כל עניין החגים הוא להיכלל במדרגות גבוהות ע"י פנימיות המצווה, על כן גם בימי בין המצרים ושלושת השבועות בהן נחרב בית המקדש עלינו להשיג את המדרגות הרוחניות על ידי חיבור להלכות ומנהגי בין המצרים. יש להשכיל כי לאחר נפילת החומות ביום י"ז בתמוז הדינים יכולים לחדור ולחמוס את האור בקדושה משום שהחומה היא המגנה על הקדושה. ולכן עלינו להתרחק בימים אלו משמחה. ואם נבוא לשאול היא מדוע? הרי הבורא רצה להיטיב לנבראיו? ועצבות נחשבת בעצמה לקליפה אז למה להמנע משמחה? ניגונים ומוסיקה למשל? אך יש לדעת כי מוסיקה מעוררת את האדם לשמחה ומעוררת את הרוחניות שבאדם אך בהוראת הזוהר הקדוש בימי בין המצרים יש סכנה שהחיצוניים יטלו את השמחה הזו.

העבודה הרוחנית לימי שלושת השבועות

בשיעורי קבלה בביאור הרב יהודה לייב אשלג מחבר פירוש הסולם על הזוהר הקדוש אנו לומדים כי בזמן זה המכונה בין המצרים על האדם להתכנס בהתחזקות שאינה בשמחה או יותר נכון במיעוט שמחה,  בבניית חומה של קדושה ובצפייה לביאת המשיח בימי שעד תשעה באב. החומה הינה כותל כמסך המפריד בין אצילות לעולמות בריאה, יצירה ועשיה. שאצילות היא מקום הקדושה לעומת עולמות בי"ע  שם ישנה את אחיזת הקליפות. והחומה הזו היא הגנה על קודש הקודשים הנמצא במלכות ד'אצילות.

נפרצו החומות – המשמעות הרוחנית

לכן משמעות פריצת החומות היא בעצם מהות שבירת הכלים והאפשרות של החיצוניים לינוק  ממקום הקדושה. לאחר שנפרצו החומות יש אחיזה לקליפות בקדושה. וזה שאנו אומרים שנשרפה התורה בימים אלו, משום שהתורה מורה על כוונת הלב הרצויה בהוראתה את ההבדל בין הקדושה לטומאה. ושריפת התורה האמיתית והחורבן הגדול הוא לא שאין תורה שהרי הארץ מלאה ישיבות ולימוד תורני, אלא שחסר לנו הכיוון הנכון להבדיל באמת ע"י חיבור נכון לתורה, בין הטמא לטהור בכל דבר ועניין. שזה עניין השתוות הצורה להשפעה בכוונה כמו גם במעשה.

התפילה לבניית בית המקדש – בניית הלב

ועלינו להתפלל ולצפות בימים אלו, לבניית בית הבחירה. בלב וברצון הפנימי של כל אחד מאיתנו, הן בפרט ושל כלל האומה הישראלית. בדרך הכתוב "בלבבי משכן אבנה". משום שכשהאדם רוצה להשיג את הקדושה אך ורק מתוך הרצון הפרטי שלו לתענוג הרי שלא יוכל לשמור על מסגרת ושמירת התחום של אמונה מעל הדעת. וזה שהיה בחטא העגל, שמשה המסמל את האמונה עלה להר, הינו שעלתה האמונה למעלה מהדעת. ההר מסמל את ההירהורים שבאדם ובלא משה עם ישראל שהם כוחות הקדושה שבאדם שנסתלקה מהם האחיזה בקדושה והשגתה שהייתה בקשר עם משה. והיו צריכים להאמין באלוקות למעלה מהדעת נשברה האמונה ודרשו גילו אלקות ע"י העגל (עגל לשון גילוי) ושבירת אמונה זו שהייתה צריכה להיות חרוטה בליבם היא עניין שבירת הלוחות בי"ז בתמוז.

להרחבת הלימוד כנסו לאתר עמותת סולם יהודה המכיל חומרי לימוד רבים בתורת בעל הסולם – לאתר לחץ כאן

כתיבה ועריכה לשונית: הרב שקד אליהו פנחס | מייסד מרכז סולם יהודה' | ללימודי קבלה וחסידות בדרך אשלג

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest
שרה אברהם

שרה אברהם

שרה אברהם היא בלוגרית מקצועית בתחומי הצרכנות, פמאי, לייף סטייל ואופנה כבר מעל חמש שנים. לאחר לימודיה באוניברסיטת תל אביב לתואר בספרות, שרה החליטה לאמץ את האהבה לכתיבה ואופנה יחד עם חיבתה לשופינג לצורך כתיבת מאמרים מקצועיים בתחומים אלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *